Konflikt kultur
Konflikt kultur | |
---|---|
Author | Čestmír Hofhanzl |
Date | 1999-08-27 |
Source | Lidové noviny |
Genre | tisk |
Respondent |
Čestmír Hofhanzl, Vimperk
Ohlasy a dopisy Ad LN 24. 8. 1999: Přímo třídní boj o Národní park Šumava. Komunismus byl produktem jiné kultury. Evropská tradice vycházející z křesťanství měla ve svém základu motto "modli se a pracuj". Pojem modli se byl vědomím velikosti všehomíra a pochopením lidské malosti před tváří všemohoucího. Pojem pracuj pak znamenal - poctivě, s vědomím své sounáležitosti se svým prostředím vydobývej svůj denní chléb, nerouhej se Bohu. Komunismus porušil řád, neřekl pozvedněte se svou pílí, vzdělejte se. Buďte lepší než ti, kteří zneužili výhody svého postavení, dřou z vás kůži a protiví se přikázáním Všemohoucího. Přiveďte je k tomu, aby zanechali svého špatného jednání. Marx řekl jděte, olupte bohaté, je to vaše svaté právo. Dal návod k extremismu, nebylo třeba hledat pravdu a míru věcí. Byla to přímá cesta ke zneužití. Kdykoli byla v Evropě zatlačena do pozadí nebo popřena část "modli se", následovala katastrofa. Byl jí fašismus, komunismus nebo bezohledná ziskuchtivost. Čtyřicet let totalitního komunismu vytrhlo českou společnost z duchovní tradice evropského myšlení a hodnot. Pochybným výdobytkem té éry je téměř obecně přijatý princip s poctivostí nikam nedojdeš, důsledné padoušství je jistým předpokladem úspěchu. Fungovalo to perfektně celých čtyřicet let. Pozornost byla odváděna na ty, kteří trochu přešlápli a měli nějakou slabost. Převrat v roce 1989 nevedl k jasnému označení a potrestání velkých zneužití a zločinů. Nepřerušil kontinuitu metod a často ani lidí. V politice i privatizaci velké padoušství a loupež byly beztrestné. Pozornost se odváděla na vedlejší malé zlodějíčky, mediálně byli vyráběni zločinci. Stalo se zase běžné, že zloděj křičí chyťte zloděje. Nastavila se cesta ke zneužití, a ta zasáhla všechna odvětví lidské činnosti. Došlo ke zpochybnění téměř všeho a všech. Dnes neplatí žádná zkušenost ověřená staletími. V takovém prostředí není problém manipulovat veřejným míněním. Ve jménu nejvyšších ideálů je možné útočit na samu podstatu lidství i přírodních zákonitostí. Dnešní bezuzdná honba za majetkem, metody jejích aktérů i novinářů, kteří zpochybňují pojmy a nehledají objektivní pravdu, je projevem pokračování jiné kultury. Máme co činit se zásadním konfliktem dvou kultur.